30 Mart 2010 Salı

Kaynak - The Fountain Yorumu




Bir cogumuzun bildigi bir hikaye ile baslayalim.( TEVRATA GORE) Tanrı tarafından Adem ve Havva’ya bilgelik ağacının meyvesinden yemeleri yasaklanmıştır, bu ağacın meyvesinden yemenin cezası ölümlülüktür . Tevrat’a göre de cennette bulunan iki önemli ağaç vardır: Biri “Bilgelik” ağacı, diğeri de “Hayat” ağacıdır. Ve cennetteki diğer ağaç olan hayat ağacından uzak tutmak için Tanrı, Adem ve Havva’yı cennetten kovarak dünyaya göndermiştir

Film aslinda 16, 21, ve 26. yuzyillarda gecmektedir fakat zaman kavrami filmde biraz acik birakilmistir. Filmde reenkarnasyon mu yoksa eszamanllilik mi oldugu tam olarak belirtilmemistir. Bir sekidle zaman ve mekan kavramlari ortadan kalkmistir. 16. yuzyilda ölümsüzlügün kaynagi olarakta bilinen agaci bulmak icin gorevlendirilen Tomas 21. yuzyilda esinin kanser hastaligini yenmesi icin bir mucadele icerisine girer, 26. yuzyilda ise uzayda tek basina bir balonun icerisinde yasamaktadir.

Eszamanliligi ele alirsak burada olaylarin hepsinin ayni anda gerceklestigini kabullenmemiz gerekli boylece sebep ve sonucta ayni anda gerceklesmis oluyor. Yani 15. yuzyilda olumsuzlugu aramak icin gorevlendirilen Tomas ayni anda 25. yuzyilda xilbalba``ya ulasiyor ve olumsuzlugu gerceklesiyor. Tabi burada askin olumsuzlugude ele alinmistir cunku her uc zamandada kisiler ayni fakat rolleri farklidir. Filmdeki es zamanlilik teorisi kabullenirsek olum ve yasam ayni anda gerceklesen olaylardir diyebiliriz, hersey bir dongu icerisinde ve ayni anda fakat farkli mekanlarda gerceklesmektedir.

Filmin ozellikle 21. yulyilinda gecen Tommy ve Izzi`nin birbirlerine olan aski inanilmaz derede etkileyicidir. Izzy kanser hastaligina yakalniyor ve Tommy olumun bir hastalik oldugunu ve bununuda tedavisini bulacagini soyluyor , nitekim 25. yilyilda balonun icerisinden cikip xibalba`ya ualstiginda ayni zamanda Izzi`yede ulasmis oluyor. Eszamanliligi ele aldigimizda ayni zmaanda Ispanya kraliceside verdigi sozu tutmus oluyor. Herseyin bir dongu icerisinde oldugunu soyledik ornegin Izzi oldugunde Tommy kaybettigi yuzugun yerine yani yuzuk taktigi parmaga bir siyah cizgi cekiyor bu ayni zamanda 25 yuzyilda devam ediyor.

Sembollerin fazla sekilde kullanildigi bir film, ornegin yuzuk hem bagliligi hem askin olumsuzlugunu temsil ediyor. Lotus agaci yine olumsuzlugu temsil etmektedir.

Filmin sonlarina dogru Ispanya kralicesi balonun icerisinde beliriyor ve soyle bir soru soruyor, ``Ispanyayi esaretten kurtacak misin?`` Ispanyayi esaretten kurtarmasi ayni zamanda senin Havvan olacagim sozununde yerine getirilmesi gibidir, boylece hem izziye hemde ispanya kralicesine aslinda tek bir aska ulasmis olacak.

Eszamanliligi, mekanin ortadan kalktigini ve herseyin bir dongu icerisinde isledigini belirten en guzel ayrinti filmin sonundaki Lotus cicegidir. Tom balonun icerisinden ciktiktan sonra olumsuzlugu elde ediyor ve yine olumsuzlugu vaadeden bir cicege yani lotus cicegini bir parcasi oluyor. Tekrar 21. yuzyilda Izzi lotus ciceginden bir parca alip Tommy`ye veriyor, Tommy de olumsuzlugu temsil eden daha dogrusu olum ve yasamin , sebep-sonuc ilişkisinin ayni anda gercekeleştigini temsil eden cicegi Izzi`nin mezarina birakiyor.

Filmin inanilmaz etkileyici muzigi, askin olumsuzlugunu konu alinmasi ve bu olumsuzlugu yasatmak icin harcanan enerji filmi cok daha farkli bir boyuta tasiyor.

Director: Darren Aronofsky



Hazırlayan Selçuk Avcı'ya teşekkürler.

1 yorum:

  1. 16, 21, and 26 century in the last story, immortality and related the story as a quest for love. 1500s Spanish explorer Tomas lived all his life has been entrusted with an important mission to affect. Queen's, believed to be the source of immortality will find the tree so that, for centuries the eternal life of man run after goals will have been reached. Tomas will take to the road in this cause for centuries will begin a journey.

    When the 2000s came Tomas'ı, like healing the woman against a relentless disease, while we see mücedele; 2500'lerdeyse inside a ball in space alone is living in a vacuum.

    Since the existence of mankind with death all the struggle continues, and with the speed of Pi, Requiem for a Dream, movie theater and we were impressed to the director Daren Aronofsky, now the camera, it turns out not to fight.

    YanıtlaSil