Bildimiz gibi Funny Games tekrar cekimdir. Haneke 1997 de almanca cektigi filmi tekrar U.S versiyonunda cekmistir.
Haneke ``sessiz gerilimi`` basarabilen ender yonetmenlerdendir, Bunu cache ( SAKLI) filmiyle tam mansiyla kanitlamistir. Funny Games filminde siddet cok farkli sekilde ele aliniyor. Mesela su sorular bize soruyor.
Siddet insanin dogasinda mi var, yoksa ogrenilmis bir davranis midiir?
Siddet icin bir sebep mi aramak lazim, yoksa bir ihtiyacin parcasi midir?
Siddet kendi cikarlarimiz icin kullanildigi zaman ( guvenlik, teror vs...) mubah oluyorda zevklerimiz icin kullanildiginda neden mubah olmasin?
Filmin bizi bu sorulara yonlendirmesi dahi cok onemlidir. Haneke filmlerinde merak ve ardindan gelen sessiz gerilim on plandadir. Haneke bazi sahneleri istiyerek uzun ceker cunku bu izleyicide merak uyandirir. Ornegin cocugun oldugu sahnede, cocuk gosterilene kadar kimin oldugunu bilmiyoruz , sadece tahmin ediyoruz ve bu bizde merak uyandiriyor. Uzun sahne cekimlerinin bir nedeni ise izleyiciyi olayin icerisine sokmak istemesindne dolayidir. Kisiyi oyunun bir parcasi haline getirmek istedigi sahne Paul`un kameraya donup izleyiciyle konustugu sahnedir.
Funny Games bir cok yonu ile farkli bir gerilim tarzi yaratmasi acisindanda on plana cikmis bir filmdir. Burada seyirci bir taraf tutup tutmamasinin yani sira siddeti farkli bir acidan ele almasi gereklidir.
Funny Gamesin bir onemli ozeliigide bir cok diyalogun sinir bozucu olmasidir, tabikide bu diyaloglar ozenle secilmistir. Cunku bu da oyunun bir parcasidir. Psikolojik baski altina alip , sinir bozucu eylemlerin ve cumlelerin kurulmasi bir cogumuzun sevmedigi bir tarz olabilir fakat insan psikolojisini zorlamasi acisindan bir cok yonu ile ders niteligindedir. Ornegin ( Naomi Watts ) Ann Farberin soyunmasini istedikleri sahne veya basit sorularin soruldugu sahneler. Veya heran bir kisinin olebilecegi bir durumda basit diyaloglar kurulmasi, sinir bozucu hareketler...
Ayrica filmin basindaki iki farkli muzik tarzida ozenle secilmistir. Sessizlik ve kargasa zit sekilde ifade edilmistir.
Funny Games ayni zamanda seri cinayetleri icerisinde barindirmaktadir, Ann ve George tatilden donup komsularina seslendiklerinde Paul ve Peter da oradadir. Baslarina gelecek olaylarin baslangici ilk bolumde gosterilmistir.
Paul ve Peter planladiklari oyundan ve siddetten sinsi sekilde haz almaktadirlar cunku siddeti bir maddi kazanc veya kariyerleri icin degil, siddeti farkli sekilde kullanmaktan hoslanmaktadirlar. Kelime oyunlari, sinir edici diyaloglar, sadomazosizm ve fetisizm bu karakterlere uyan kavramlardir. Paul ve Peter her ne kadar saf gibi gorunselerde aslinda planladiklari oyunu cok iyi bilmektedirler.Bizler izleyci olarak bu tur seylerin gercek hayatta olmasindan rahatsizlik duyariz fakat filmde izlenildigi zaman bu tur kavramlar uzerine daha cok zaman ayrilip konusulmasi gerektiginide bilmeliyiz. Funny Games ayni zamanda ``rahatsiz edici filmler`` kategorisindede ust sirlarda yerini almistir.
Bir cogumuz toplumun insanlara bictigi`` iyi aile cocugu`` rolunu oynasini cok sever, boylece insanlarin taktirini kazanir, istedigimiz kisi elde eder, gerekli insanlarinda gozunu girecegimizi dusunuruz. Fakat ne kadar iyi olsakta , amaclandigimiz veya samimi sekilde istedigimiz seyleri elde edemedigimizde , toplumdaki bireylere karsi acimazsiz bir siddet duygusu hissedebiliriz.Iste bu siddet duygusu, icerimizdeki ,kin, ofke, ve en onemliside nefreti aciga cikarir. Bu tur duygulari bir sebebe baglayarak yorum getirebilirsiniz, ( psikologlar bunu yapmayi cok sever) peki ya ortada bir sebep yoksa?
Selçuk AVCI
Haneke ``sessiz gerilimi`` basarabilen ender yonetmenlerdendir, Bunu cache ( SAKLI) filmiyle tam mansiyla kanitlamistir. Funny Games filminde siddet cok farkli sekilde ele aliniyor. Mesela su sorular bize soruyor.
Siddet insanin dogasinda mi var, yoksa ogrenilmis bir davranis midiir?
Siddet icin bir sebep mi aramak lazim, yoksa bir ihtiyacin parcasi midir?
Siddet kendi cikarlarimiz icin kullanildigi zaman ( guvenlik, teror vs...) mubah oluyorda zevklerimiz icin kullanildiginda neden mubah olmasin?
Filmin bizi bu sorulara yonlendirmesi dahi cok onemlidir. Haneke filmlerinde merak ve ardindan gelen sessiz gerilim on plandadir. Haneke bazi sahneleri istiyerek uzun ceker cunku bu izleyicide merak uyandirir. Ornegin cocugun oldugu sahnede, cocuk gosterilene kadar kimin oldugunu bilmiyoruz , sadece tahmin ediyoruz ve bu bizde merak uyandiriyor. Uzun sahne cekimlerinin bir nedeni ise izleyiciyi olayin icerisine sokmak istemesindne dolayidir. Kisiyi oyunun bir parcasi haline getirmek istedigi sahne Paul`un kameraya donup izleyiciyle konustugu sahnedir.
Funny Games bir cok yonu ile farkli bir gerilim tarzi yaratmasi acisindanda on plana cikmis bir filmdir. Burada seyirci bir taraf tutup tutmamasinin yani sira siddeti farkli bir acidan ele almasi gereklidir.
Funny Gamesin bir onemli ozeliigide bir cok diyalogun sinir bozucu olmasidir, tabikide bu diyaloglar ozenle secilmistir. Cunku bu da oyunun bir parcasidir. Psikolojik baski altina alip , sinir bozucu eylemlerin ve cumlelerin kurulmasi bir cogumuzun sevmedigi bir tarz olabilir fakat insan psikolojisini zorlamasi acisindan bir cok yonu ile ders niteligindedir. Ornegin ( Naomi Watts ) Ann Farberin soyunmasini istedikleri sahne veya basit sorularin soruldugu sahneler. Veya heran bir kisinin olebilecegi bir durumda basit diyaloglar kurulmasi, sinir bozucu hareketler...
Ayrica filmin basindaki iki farkli muzik tarzida ozenle secilmistir. Sessizlik ve kargasa zit sekilde ifade edilmistir.
Funny Games ayni zamanda seri cinayetleri icerisinde barindirmaktadir, Ann ve George tatilden donup komsularina seslendiklerinde Paul ve Peter da oradadir. Baslarina gelecek olaylarin baslangici ilk bolumde gosterilmistir.
Paul ve Peter planladiklari oyundan ve siddetten sinsi sekilde haz almaktadirlar cunku siddeti bir maddi kazanc veya kariyerleri icin degil, siddeti farkli sekilde kullanmaktan hoslanmaktadirlar. Kelime oyunlari, sinir edici diyaloglar, sadomazosizm ve fetisizm bu karakterlere uyan kavramlardir. Paul ve Peter her ne kadar saf gibi gorunselerde aslinda planladiklari oyunu cok iyi bilmektedirler.Bizler izleyci olarak bu tur seylerin gercek hayatta olmasindan rahatsizlik duyariz fakat filmde izlenildigi zaman bu tur kavramlar uzerine daha cok zaman ayrilip konusulmasi gerektiginide bilmeliyiz. Funny Games ayni zamanda ``rahatsiz edici filmler`` kategorisindede ust sirlarda yerini almistir.
Bir cogumuz toplumun insanlara bictigi`` iyi aile cocugu`` rolunu oynasini cok sever, boylece insanlarin taktirini kazanir, istedigimiz kisi elde eder, gerekli insanlarinda gozunu girecegimizi dusunuruz. Fakat ne kadar iyi olsakta , amaclandigimiz veya samimi sekilde istedigimiz seyleri elde edemedigimizde , toplumdaki bireylere karsi acimazsiz bir siddet duygusu hissedebiliriz.Iste bu siddet duygusu, icerimizdeki ,kin, ofke, ve en onemliside nefreti aciga cikarir. Bu tur duygulari bir sebebe baglayarak yorum getirebilirsiniz, ( psikologlar bunu yapmayi cok sever) peki ya ortada bir sebep yoksa?
Selçuk AVCI
1997 yapımından büyük bir zevk aldım. Belirttğiniz gibi filmin başında çalan klasik müzik fırtına öncesi sessizliği, devamında çalan death metal ise sessizlik sonrası fırtınayı anlatır gibi.
YanıtlaSilHanake izleyicisiyle oynamayı çok seviyor sanırım. Filmde birde kumanda sahnesi vardır ki ; tamam herşey bizim(izleyicinin) istediğine döndü derken yine bir hayal kırıklığı yaşatıyor. Son sahnelerde bayanı denize atıcaklar ama oda ne bir bıçak belkide kurtulabilicek. Seyircide bunu umuyor ama yine hayal kırıklığı.
Haneke'nin iki sahnesi bana müthiş gelmiştir....
1. Paul ve Peter'den kaçan çocuk evde saklanır ama onu aramaya gelirler. Ev içerisinde arama sahneleri insanı çok gerer.
2. Saklı filminde; program yapımcısı kişinin sanıyorum 5 numaralı(yada herneyse) kapıyı çalma ve kapının açılma sahnesi oldukça gerer.